wtorek, 16 października 2012

Przepyszne maślane warkocze


 Wreszcie po wielu nieudanych próbach znalazłam idealny przepis na maślane warkocze.Jest przepyszny,bułeczki są mięciutkie, puszyste i lepsze niż z piekarni.Przypominają mi te z dzieciństwa,kupowane w drodze ze szkoły i zjadane z koleżankami na ławce nad jeziorem.Cieszę się,że znalazłam ten przepis i mogę teraz piec je moim dzieciom,mając nadzieję,że będą następnym pokoleniem wychowanym na smaku tych maślanych bułeczek.
Przepis stąd



 MAŚLANE WARKOCZE
 

na rozczyn- 
15g świeżych drożdży 
1 łyżeczka cukru 
1 łyżeczka mąki pszennej 
100ml mleka

na ciasto-
500g mąki pszennej 
2 łyżki stopionego masła 
50 ml mleka 
125ml wody (przegotowanej, ostudzonej) 
4 łyżki miodu 
3 łyżki maku 
szczypta soli 
1 jajko + 1 łyżka mleka + odrobina maku do posypania

wszystkie składniki powinny mieć temperaturę pokojową!



Zrobić rozczyn: rozkruszyć drożdże, posypać je cukrem i wymieszać. Wlać ciepłe mleko i wsypać mąkę,wymieszać, aż grudki znikną. Przykryć ściereczką i odstawić w cieplejsze miejsce na 30 minut, aż rozczyn "ruszy". Do rondelka wlać mleko i wodę,dodać miód, podgrzewać, cały czas mieszając, aż miód się rozpuści. Do miski przesiać mąkę,dać sól,wsypać mak (ja nie dałam). Dodać masło, wlać rozczyn oraz letnie mleko z wodą i miodem. Wyrobić ciasto,jeśli będzie się kleić, podsypać mąką. Z wyrobionego dobrze ciasta ulepić kulę, którą włożyć do wysmarowanej oliwą miski, przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na ok.1,5h.Po tym czasie podsypać ciasto mąką i ponownie krótko wyrobić. Podzielić je na 4 części,każdą z nich podzielić na pół i z każdej wałkować cienkie wałeczki (około 40cm)i lepić warkocze z dwóch wałeczków, skleić ich końce, lekko dociskając. W sumie powstają 4 warkocze o długości mniej więcej 35cm,ale można też uformować okrągłe bułeczki,wianuszki lub paluchy.Ułożyć je w odstępach na natłuszczonej blaszce i odstawić na ok 1/2 godz. by ładnie podrosły. Warkocze posmarować rozbełtanym jajkiem wymieszanym z mlekiem i posypać makiem z wierzchu. Piec w 200 stopniach (z termoobiegiem) przez 12-15 minut (uważajcie, żeby za bardzo nie spiekły się z wierzchu).Ja piekłam w 180 stopniach i grzanie góra-dół.Wyjąć i przełożyć na kratkę, do wystygnięcia.Zajadać ze smakiem!
 


14 komentarzy:

  1. Ależ pięknie wyszły, takie cudeńka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepiękne!
    I tak pysznie je pokazałaś.

    OdpowiedzUsuń
  3. Och byłyby idealne do śniadania :)

    OdpowiedzUsuń
  4. ale bym zjadla na sniadanie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pyszne śniadanie z domowymi bułeczkami :-)
    Pozdrawiam serdecznie!
    Basia

    OdpowiedzUsuń
  6. Zgłodniałam ;] Wyglądają bardzo profesjonalnie :]

    OdpowiedzUsuń
  7. Kurcze zarumieniłam się,dzięki dziewczyny!

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda bardzo smakowicie:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Anonimowy22:29

    A ja się odchudzam i tylko jem chrupkie pieczywo... Buuuu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Anonimowy22:31

    W sensie smutno mi strasznie. Marzę o takim warkoczu z masełkiem...

    OdpowiedzUsuń
  11. Anonimowy16:36

    Pewnego wieczora Cypi przytargał do domu warkocza od Ciebie, a że był akurat na diecie, to wciągnęłam większość samodzielnie w jakieś siedemnaście i pół sekundy!!! Uprzednio zrobiłam do niego kakao. Wspomnienie jego smaku, ulotne co prawda, bo w siedemnaście i pół sekundy nie można specjalnie się wydelektować, to jest jedna z cudowniejszych smakowych chwil w moim życiu! Coś przecudnego!!!

    Właśnie spisuję przepis, jedziemy po mak i drożdże i jeszcze dziś ulepię te warkocze, choćbym miała jutro skonać na biurku w robocie z niewyspania. I basta!

    Edi

    OdpowiedzUsuń
  12. Anonimowy16:33

    Dzień dobry :-) Jak postępować w przypadku używania suchych drożdży? Ilość mleka dodanego do ciasta będzie 150 ml? wiem ze nie ma konieczności robienia rozczynu, tylko nie wiem czy należy pominąć mleko potrzebna do jego zrobienia :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli używam suszonych drożdży nie zmieniam ilości składników i na ogół wykonanie pozostawiam bez zmian.Pozdrawiam i życzę smacznego bo są pyszne!

      Usuń
    2. Anonimowy17:42

      Dziękuję bardzo za odpowiedz :-) jestem pewna że będą wszystkim w domu smakowały :-) Pozdrawiam

      Usuń