środa, 21 listopada 2012

Próba przedświąteczna- strucla makowa


W życiu nie piekłam makowej strucli,zawsze mnie to zadanie przerastało.Poszukując inspiracji na nadchodzące święta znalazłam ten przepis, obejrzałam zdjęcia i po prostu musiałam spróbować upiec to cudo.Co prawda mój makowiec nie jest tak piękny jak u Komarki,ale zapewniam,że smakowity,wilgotny i pachnący świętami.Trzeba tylko uważać by nie rozwałkować zbyt cienko ciasta,ja tak zrobiłam i w niektórych miejscach w cieście powstał mały zakalec (moja masa makowa była dość wilgotna).Najważniejsze,że nie miało to wpływu na smak tego wypieku i na pewno znajdzie się na bożonarodzeniowym stole w tym roku.Bardzo polecam! 
Przepis z tego bloga


STRUCLA MAKOWA KRUCHO-DROŻDŻOWA

(przepis na jedną struclę)
 

250 g mąki
25 g świeżych drożdży
70 g cukru pudru
70 g zimnego masła
1 jajko
2 żółtka
1/4 szklanki kwaśnej, gęstej śmietany
1 łyżeczka cukru waniliowego
1 łyżeczka skórki otartej z cytryny
szczypta soli
 

Mąkę przesiać na stolnicę, wymieszać z solą i posiekać razem z masłem. Drożdże rozetrzeć z łyżką cukru i dodać do mąki razem z jajkiem i żółtkami, śmietaną, cukrem, cukrem waniliowym i skórką cytrynową. Wszystko wymieszać i szybko zagnieść ciasto (jeżeli jest zbyt rzadkie, dodać odrobinę mąki, jeżeli za gęste - trochę śmietany). Uformować kulę, owinąć folią aluminiową i schłodzić w lodówce przez około 30 minut.Ciasto rozwałkować na oprószonej mąką stolnicy na kształt prostokąta. Ciasto posmarować roztrzepanym białkiem i nałożyć masę makową, zostawiając ok. 2 cm wolnej przestrzeni na brzegach i zwinąć ciasno w rulon, podwijając brzegi do środka, aby zamknąć struclę.Uformowaną struclę przełożyć do formy keksowej, wyłożonej pergaminem i zostawić do wyrośnięcia. Wyrośnięte ciasto posmarować roztrzepanym jajkiem i włożyć do piekarnika nagrzanego do 180 stopni. Piec 40-50 minut (do suchego patyczka).Ostudzoną struclę polukrować.


Masa makowa:
(proporcja na 2 strucle)

500 g maku
ok. 1/2 litra mleka
200 g cukru
3 łyżki miodu
60 g masła
2 białka
30 g blanszowanych, posiekanych migdałów
30 g rodzynków
30 g skórki pomarańczowej
1 łyżeczka rumu (opcjonalnie)

Mak opłukać i sparzyć wrzącą wodą (najlepiej zrobić to wieczorem, dzień przed planowanym przygotowywaniem makowców). Odcedzić wodę, po czym mak zalać mlekiem w garnku i gotować na wolnym ogniu około 15 minut. Odcedzić i dobrze odcisnąć mak (najlepiej przez tetrową lub bawełnianą ściereczkę), po czym zmielić dwu lub trzykrotnie.Masło stopić. Zmielony mak przełożyć do garnka lub głębokiej patelni. Dodać stopione masło, miód, cukier oraz bakalie i smażyć na wolnym ogniu około 10 minut, ciągle mieszając. Masę ostudzić i wymieszać z rumem.Białka ubić na sztywną pianę ze szczyptą soli i delikatnie wymieszać z zimną masą makową.


3 komentarze:

  1. Moja ulubiona wersja makowca. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiamy takie strucle.Ja tez broniłam się długo przed zrobieniem makowców, ale odkąd mam świetny przepis, robie je na każde święta.

    OdpowiedzUsuń
  3. Natalio, nie mogę do Ciebie znaleźć kontaktu, więc pisze w komentarzach - czy widziałaś, ze wygrałaś u mnie nagrodę? Czekam na Twoje dane, inaczej będę ją musiała komuś innemu przekazać. Tu szczegóły: http://www.chillibite.pl/2012/11/nagrody-wedruja-do.html Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń