sobota, 1 marca 2014

Oponki z lekcji ZPT




Kto chodził do podstawówki w latach 80-tych ten na pewno pamięta lekcje ZPT - Zajęcia Praktyczno-Techniczne.My dziewczyny uczyłyśmy się szyć i gotować,a chłopacy majsterkować.Pamiętam salę w której odbywały się zajęcia - na parterze szkoły,duża,z kantorkiem,w którym było pełno,,skarbów"przyniesionych i zrobionych przez uczniów.To właśnie tam pierwszy raz zrobiłam sałatkę jarzynową i nauczyłam się robić oponki.No właśnie, przepis na te okrągłe pyszności podała nam nieoceniona pani Janka bez mała ćwierć wieku temu (!),a ja skrzętnie zapisałam go w zeszycie i do dziś robię je tylko z tego przepisu.Zawsze kupuję twaróg na wagę i mielę go sama,ten gotowy mielony jakoś mi nie smakuje w tych ciasteczkach,a po za tym w czasach kiedy uczyłam się je robić nikt o gotowym mielonym twarogu nie słyszał.Polecam te smakołyki wszystkim tym,którzy takie lekcje pamiętają i nie tylko im,są pyszne,mięciutkie,najlepsze świeże i nieważne ,że kaloryczne.



OPONKI
 

4 szkl. mąki
4 jajka
1/2 kg twarogu
3/4 szkl.cukru
2 łyżki octu
2 łyżeczki sody
1/2 kostki margaryny
szczypta soli

Twaróg zmielić,margarynę roztopić,przestudzić.Jajka ubić z cukrem na puszystą masę,wlać margarynę i wymieszać,dać ocet,twaróg,mąkę z sodą i sól .Zagnieść elastyczne ciasto,wałkować na gr.0,5cm i wycinać oponki.Smażyć do zrumienienia na głębokim oleju lub smalcu.Osączyć na papierze z nadmiaru tłuszczu.Obtoczyć w cukrze pudrze.Zajadać ze smakiem!


1 komentarz:

  1. Takie pyszne oponki piekłyśmy z moją Mamą. Pyszne :)

    OdpowiedzUsuń